Bloembollen giftig voor honden

Plaats hier wetenswaardig heden met bron vermelding, over vergiftigingen etc.

Moderators: Aslan, Cora

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bloembollen giftig voor honden

Bericht door Aslan » vr mar 11, 2011 10:36 am

Als je nu het voorjaar er weer aankomt en iedereen vol energie de tuin eens even aan wil pakken wil ik jullie dit toch even laten lezen.

Via Jeanet (dank daarvoor) kwam dit stukje naar voren:

Gistermiddag heeft mijn hondje een bloembol gegeten. Dit wist ik niet, totdat hij 's avonds ging overgeven.
Er kwamen stukjes bloembol uit, en daardoor weet ik dat hij deze gegeten had.
Het heeft een aantal keren flink overgegeven..
Uiteindelijk heb ik toch even de dienstdoende dierenarts gebeld, en deze vertelde mij dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Een hond die vergiftigt is zou binnen 2 uur een soort epileptische aanvallen moeten krijgen, en hij zou rondjes moeten gaan lopen.
Ik zou met een gerust hard naar bed kunnen gaan.
Omdat ik nog niet helemaal gerust was ben ik tot 3 uur 's nachts bij hem gebleven.
Hij begon weer te drinken, en in tegenstelling tot daarvoor hield hij het nu binnen.
Toen dit de tweede keer nog steeds zo was heb ik besloten toch maar richting bed te gaan.
hij lag ook al een hele tijd erg rustig, en het leek of het alweer beter met hem ging.
Natuurlijk wel de deuren open gelaten van de slaapkamer, de gang en de keuken, zodat ik hem kon horen, en hij nog naar zijn bakjes toe kon.
Toen ik vanochtend om half 7 op stond (3 en een half uur later dus maar) was hij dood.
In de gang lag een spoor van bloed wat heen en terug naar zijn bakjes in de keuken liep.
Hij had zijn ontlasting, samen met bloed laten lopen.
Gisteravond was ik ook op forums gaan zoeken, en had ik onder andere een verhaal gelezen met goede afloop. Dit stelde me wel een beetje gerust.
Al was ik pas echt gerust toen de dierenarts zei, dat hij echt niet dood zou gaan.
nou wel dus.
Hij is gelukkig nog wel 13 jaar geworden.. Maar ik had hem graag nog langer gehad.

Uit eindelijk blijken toch meer bloembollen giftig te zijn. Zeker voor oudere honden, waarbij de nieren en lever al (zonder dat dat bekend hoeft te zijn) aangetast is.

Als je hond een bloembol eet, is het belangrijk hem binnen 2 uur te laten braken, of er binnen 2 uur mee naar de dierenarts te gaan.
Als het braken pas later begint, is het meestal al te laat. Dan zit het gif al in de bloedbaan.
Dit schijnt voor alle vaste stoffen 2 uur te zijn, voor vloeistoffen is dit binnen 1 uur.



Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Plaats reactie