Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Plaats hier wetenswaardig heden met bron vermelding, over vergiftigingen etc.

Moderators: Aslan, Cora

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » vr aug 01, 2008 6:27 am

Burgers moeten honden tegen hun eigenaren beschermen. De Dierenbescherming roept het publiek op autoruiten in te gooien als ze honden in doodsnood in stikhete afgesloten voertuigen zien zitten.


Warmte kan funest zijn voor dieren. Zo zag Geertje Visser haar teckel zelfs tijdens een gewone wandeling flauwvallen. Volgens de organisatie is het de wettelijke plicht van burgers om levende wezens in nood te helpen. Verzekeraars Centaal Beheer Achmea en FBTO zeggen de schade te vergoeden.

De Dierenbescherming is verbijsterd dat ondanks jarenlang herhaalde waarschuwingen voor extreme warmte in voertuigen, toch nog huisdieren overlijden in auto's. Sinds het begin van de warmte in mei dit jaar, zijn al vijf honden in een bolide overleden als gevolg van oververhitting.

Directeur van de Dierenbescherming Frank Dales windt er geen doekjes om: "Als je een hond in een auto ziet met deze warme dagen, bel meteen de politie. Ze komen voor dit soort zaken. En als het dier in doodsnood verkeert, aarzel dan niet om de ruit in te slaan."

Volgens Dales beschouwen steeds meer mensen hun huisdieren als mensen en denken dat ze net als mensen kunnen omgaan met de hitte in onder andere auto's. "Maar honden kunnen nauwelijks hitte afvoeren. Alleen via de poten en de tong. Wij mensen kunnen dat veel beter", legt hij uit.

Aangezien de waarschuwingen op de website van de Dierenbescherming niet genoeg blijken te werken, slaat de organisatie daarom nu een andere weg in. "We zoeken de mensen op en gaan flyers uitdelen op het strand. Auto's zonder hond krijgen een pluim. We moeten actief hierover mensen benaderen anders dringt het niet genoeg door", zegt Dales.

Ook verzekeraars nemen het op voor 'bevrijders' van dieren uit oververhitte auto's door middel van het inslaan van een ruit. Woordvoerder Bertwin Tiemersma van Centraal Beheer Achmea en FTBO: "In principe worden opzettelijke schades niet vergoed, maar in dit geval wel, want het gaat het om het redden van een leven."

Dat het risico zeer groot is, blijkt wel uit het verhaal van Geertje Visser, die met haar teckel ging wandelen en het dier voor haar ogen zag flauwvallen. "Als adviseur voor natuurlijke diergeneesmiddelen weet ik best veel van honden, maar ook mijn hond is dit toch overkomen."


Bron: Telegraaf.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » ma mei 24, 2010 5:43 am

Van de week was het al weer zo ver. :sad:
Nu ging het om een klein kind maar hoeveel dieren zullen er weer achtergelaten worden deze zomer?

Kind gered uit bloedhete auto.
Nog steeds zijn er mensen die niet beseffen dat een kind achterlaten in een auto in de volle zon levensgevaarlijk is.

Zeker nu het weer warmer aan het worden is kan dat fataal aflopen. Winkelier Marcel van Zeelt uit Amersfoort kon onlangs gelukkig een drama voorkomen. Hij redde een 3-jarig jongetje uit een boedhete auto.


http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... hete-auto/

Bron: SBS 6
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » di jun 29, 2010 5:48 am

En weer is het gebeurd. :sad:

Drie honden dood door hitte AMSTERDAM - Dat de hitte niet alleen voor plezier zorgt, blijkt uit een incident in Zeeland zondag.

Warm weer kan gevaarlijk zijn voor honden. De dieren zweten niet zoals mensen en daardoor kunnen ze hun warmte niet kwijt.
Daar overleden drie honden aan de warmte in een oververhitte auto, ondanks jaarlijkse waarschuwingen van de Dierenbescherming.

In alle drie de gevallen was het voor de dierenambulance niet meer nodig om in actie te komen, omdat de honden al waren overleden. De auto's waren snikheet geworden, aldus de PZC.

Bron: Telegraaf
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Judith
Berichten: 1261
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:43 am

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Judith » di jun 29, 2010 8:14 am

leren ze het nou nooit eens :evil:
honden kunnen niet in zoeen warme auto verblijven
en een raampje open zetten is ook te weinig
ik liet mijn hond niet in een hete auto zitten hoor
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Cora » di jun 29, 2010 8:18 am

Hier wordt je toch niet goed van he? :cry:

Zulke gasten moesten ze opsluiten in zo'n hete bak......... :evil:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » di jun 29, 2010 5:00 pm

Deze moeten toch ook beter weten. :evil:

Politiehonden dood in dienstwagen RHENEN -

Twee politiehonden zijn overleden in een snikhete dienstwagen van de politie Rhenen.

Agenten waren een woning aan de Dahliastraat binnengegaan omdat een man daar met een mes liep te zwaaien. De hondengeleider liet de dieren in een speciaal daarvoor ingerichte wagen zitten en liet daarbij de motor, airconditioning en afzuigsysteem in de hondenhokken draaien.

Toen de man de honden weer wilde halen, bleken ze te zijn overleden. Vermoedelijk werkte het luchtcirculatiesysteem niet goed, meldt RTV Utrecht.

De man met het mes wist door alle consternatie te ontkomen.


Bron: Telegraaf
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Judith
Berichten: 1261
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:43 am

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Judith » di jun 29, 2010 5:46 pm

dat heb ik net gelezen op nu.nl
het is toch te erg voor woorden
zelfs de politie laat honden in de auto :eek:
mogelijk deed de installatie het niet goed
AfbeeldingAfbeelding

desiree
Berichten: 950
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 2:15 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door desiree » wo jun 30, 2010 7:43 am

en daarmee word de schuld afgeschoven want de instalatie werkte niet goed :evil:
Afbeelding

Coeur
Berichten: 27
Lid geworden op: za jun 26, 2010 5:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Coeur » zo jul 04, 2010 11:03 am

Wat erg allemaal!Zelfs als je airco hebt blijft de auto nog maar even koel,als je de motor afzet heb ik weleens gehoord;goed maar die agenten lieten dan de boel doordraaien met alle gevolgen vandien,omdat ook techniek kan falen!

Ik was een keer in mijn stacaravan(toen ik nog in Nederland woonde) en tegenover mij stonden mensen op het kampeerveld met een caravan met een tent eraan...ze gingen die dag zwemmen,het was een bloedhete dag en lieten de labrador in de caravan achter...ze bleven vier uur lang weg!!!!Ik ben al gauw gaan kijken,hoe het met de hond was gesteld en heb buren erbij gehaald en overlegd met hen.Een stoere buurman met zelf een bouvier durfde hem er niet uit te halen,omdat hij weleens gebeten was door een vreemde hond en wat zouden die mensen wel niet zeggen!Maar ik trok de stoute schoenen aan en heb het raam proberen open te krijgen en ben erdoor gekropen en we hebben samen de hond eruit gehaald,die al aardig oververhit was ...ik heb hem in mijn tuin gezet in de schaduw bij mijn andere honden en toch wat nerveus gewacht op die mensen!Zij,een hele dikke vrouw was woest!!!Maar toen ze zelf de tent instapte besefte ze daadwerkelijk hoe heet het daar binnen was(ik geloof over de 40 graden) en heeft mij toen weer aangesproken en alsnog bedankt!

groetjes van Ingrid en compagnie
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » zo jul 04, 2010 6:08 pm

Netjes dat ze haar fout toegaf Ingrid!
Meestal ben ik liever een levende lafaard als een dode held maar bij dierenleed kan ik best heldhaftig zijn hoor. :cool:
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Re: Hond in te hete auto? Gooi ruit in!

Bericht door Aslan » za jun 04, 2011 6:45 am

Agenten halen puppy uit auto Hulst - Agenten hebben vrijdagmiddag op het Stationsplein in Hulst een hondje van ongeveer vier maanden uit een afgesloten personenauto gehaald. Door de brandende zon was de temperatuur in het voertuig hoog opgelopen. Het hondje lag hevig te hijgen.


Nadat het dier door de agenten was bevrijd, is het op het politiebureau gekoeld met een voetenbadje. De eigenaar van het dier, een 61-jarige inwoner van het Belgische Burcht, meldde zich na een uur op het bureau. Na betaling van 250 euro werd hij weer herenigd met de hond.

Bron: Telegraaf
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Plaats reactie