Pas op met dieren in de auto bij warm weer!

Plaats hier wetenswaardig heden met bron vermelding, over vergiftigingen etc.

Moderators: Aslan, Cora

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Pas op met dieren in de auto bij warm weer!

Bericht door Aslan » ma mei 08, 2006 8:50 am

Assen - Politiemensen hebben gistermiddag een zeer dorstige hond uit een geparkeerde auto op het Mercuriusplein in Assen gehaald. Het voertuig stond in de brandende zon zodat de temperatuur, ondanks geopende raampjes, lelijk was opgelopen.

Het dier had zijn drinkbak al helemaal leeg. Personeel van de dierenambulance stelde vast dat de politie nog net op tijd was. De hond zelf dacht daar heel anders over en dreigde de agenten te lijf te gaan, zodat een vangstok werd gebruikt. De eigenaren hebben een boete gekregen.



Bron: Dagblad van het Noorden

Vandaag stond dit berichtje weer in de krant en het moet nog zomer worden. :evil:
3 dagen mooi weer en het eerste slachtoffer van onnadekendheid is al weer bijna gevallen.
Denk alsjeblief heel goed na als je wegmoet en laat je hond veilig thuis of neem hem lekker mee naar buiten.
Laatst gewijzigd door Aslan op di okt 02, 2007 6:31 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Corin@
Berichten: 658
Lid geworden op: di mei 02, 2006 11:03 am

Bericht door Corin@ » ma mei 08, 2006 9:05 am

Wat een verstand :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Groetjes van Corin@
Afbeelding

Gebruikersavatar
yvonne waltman
Berichten: 1098
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:20 am

Bericht door yvonne waltman » ma mei 08, 2006 9:50 am

Daar heb je het weer!!! Ongelooflijk.... :evil: :evil:

Yvonne
BAREK OF THE WHITE SWALLOW DOG 'WOLF'
(WHITE PEARL FOREVER ON MY MIND)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Carootje
schrijfster van het 10000e berichtje
Berichten: 984
Lid geworden op: za mei 06, 2006 9:34 am

Bericht door Carootje » ma mei 08, 2006 12:35 pm

Ja hoor het zal toch eens niet zo zijn.Ik kan daar zo kwaad om worden. :evil: :evil: :evil: :evil:

Ik durf de honden dan niet eens mee te nemen naar de dierenarts als het nodig is met de warmte.Af en toe moet je wel natuurlijk maar liever niet dan wel.Ik hoop dat deze mensen een fikse bekeuring hebben gehad en het voortaan wel uit hun hoofd laten.Sjongejonge.Je laat toch ook je kinderen niet in een snikhete auto zitten?Alhoewel ......................


Caro

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » ma mei 08, 2006 1:08 pm

Onze Lieve Heer heeft hele vreemde kostgangers....... :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » ma mei 08, 2006 5:28 pm

Honden hebben snel last van de warmte. Ze kunnen niet zweten zoals wij mensen. Honden raken hun overtollige warmte kwijt door snel te ademen (panting= hijgen), waardoor water verdampt met de (uit)ademingslucht. Honden zweten ook via hun voetzolen. Te veel zon of warme omgeving kan bij een hond coma en de dood veroorzaken. Honden zijn extra gevoelig voor oververhitting bij rennen op warm asfalt. Ook kan er blaarvorming aan de poten optreden. Laat de hond zoveel mogelijk op het gras lopen. Rennen naast de fiets of spelen met stokken moet bij hoge temperaturen vermeden worden.

Neem bij een noodzakelijk langere wandeling altijd een fles water mee zodat u de hond onderweg wat kan laten drinken.

Hond en auto in de zon

Een stilstaande auto wordt in de zon zeer snel heet, vaak tot 50 graden, ook al staan de ramen enigszins open. Laat nooit de hond achter in de auto bij warm weer. Het kan al fout gaan zodra de buitentemperatuur net boven de 20 graden is en de zon op de auto staat. Ook lange ritten maken met de hond in de auto moet vermeden worden.

Als het niet anders kan auto in de schaduw, onder bomen of in de carport. Ramen tegen elkaar open zetten en niet te lang wegblijven. Als je een oververhitte hond in de auto aantreft, hond eruit, overgieten met koud water (of alcohol/spiritus) eventueel met een natte doek overdekken (let op onderkoeling).

Tips bij heet weer:


letten op schaduw voor uw hond (op stand etc)
niet/ niet te lang in de auto
niet te veel activiteiten: geen stokken gooien/fietsen etc.
altijd vers/fris drinkwater ter beschikking
let op kwaliteit zwemwater in verband met botulisme (bij dode watervogels de hond niet laten zwemmen)
Jaarlijkse vaccinaties nog op orde? Vooral ziekte ziekte van Weil is belangrijk bij zwemmende honden. Deze ziekte wordt via ratten overgebracht en geeft ernstige lever- en nierbeschadiging.

Bron Dierennieuws
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
marleen
Berichten: 998
Lid geworden op: do okt 27, 2005 9:44 am

Bericht door marleen » di mei 09, 2006 5:56 am

geen woorden meer voor !!! :evil:
Groetjes Marleen & Lica
Afbeelding

Gebruikersavatar
Veerle
Berichten: 960
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 8:39 am

Bericht door Veerle » di mei 09, 2006 8:59 am

Daar word ik dus altijd HEEL ERG BOOS om als ik dit soort verhalen lees !!!
Zware boete + de personen zelf een paar uur in zo'n wagen steken bij warm weer !! :twisted: :twisted:

Zo kan ik ook altijd heel erg kwaad worden als je mensen bij heel erg hoge temperaturen vrolijk ziet wandelen met hun hond
en dan nog liefst op het warmst van de dag

Ik sprak er ooit eens een dame over aan die ik tegen kwam die zei... 'mijn hondje heeft weinig zin om te stappen vandaag'
ik werd redelijk pist en zei haar dat ze haar schoenen eens moest uitdoen en op der blote voeten moest verder lopen op het asfalt, ze had het begrepen denk ik (HOOP ik !)
Groetjes Veerle en de beren

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » di mei 09, 2006 9:49 am

Veerle schreef:Zo kan ik ook altijd heel erg kwaad worden als je mensen bij heel erg hoge temperaturen vrolijk ziet wandelen met hun hond
en dan nog liefst op het warmst van de dag



Ja,zulke 'mensen' zul je er altijd bijhebben.Ik kom ze zelfs tegen in korte broek en topje op de fiets en de hond er maar naast rennen. :evil:

Als het warmer wordt verplaats ik de grote rondjes altijd naar s'morgens vroeg om een uur of 6.00 of s'avonds tegen 23.00 uur.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di mei 09, 2006 9:57 am

Het is toch algemeen bekend dat je bij temperaturen hoger dan 18 graden celsius, niet moet gaan fietsen met je hond........wat een dombo's heb je toch! :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Corin@
Berichten: 658
Lid geworden op: di mei 02, 2006 11:03 am

Bericht door Corin@ » di mei 09, 2006 7:35 pm

Het was hier vandaag ook weer meer dan 25 graden (heerlijk trouwens 8) 8) 8) ) en ik was rond de middag (12.30 uur) boodschappen aan het doen in Sunne. Zie ik tot mijn verbazing dat er een overigens prachtige Samojeed in een autootje zit te hijgen. Het raampje stond een beetje open, maar de auto stond in de volle zon.
Ik heb een foto gemaakt, maar kon de baasjes niet vinden :? :?
Afbeelding
Groetjes van Corin@
Afbeelding

Gebruikersavatar
yvonne waltman
Berichten: 1098
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:20 am

Bericht door yvonne waltman » di mei 09, 2006 8:45 pm

Corin@ schreef:Het was hier vandaag ook weer meer dan 25 graden (heerlijk trouwens 8) 8) 8) ) en ik was rond de middag (12.30 uur) boodschappen aan het doen in Sunne. Zie ik tot mijn verbazing dat er een overigens prachtige Samojeed in een autootje zit te hijgen. Het raampje stond een beetje open, maar de auto stond in de volle zon.
Ik heb een foto gemaakt, maar kon de baasjes niet vinden :? :?
Afbeelding


Daar wordt je toch pisnijdig van :twisted: :twisted: :twisted:
BAREK OF THE WHITE SWALLOW DOG 'WOLF'
(WHITE PEARL FOREVER ON MY MIND)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di mei 09, 2006 9:09 pm

ik had denk ik de politie gebeld en niet lang gewacht om een ruitje in te tikken.........ggrrr wat een stelletje achterlijken................die zijn volgens mij nog wijzer trouwens en gekker met dieren...dat dit soort.......
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » wo mei 10, 2006 4:30 am

corakoops schreef:ik had denk ik de politie gebeld en niet lang gewacht om een ruitje in te tikken..


Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen in zo'n geval.
Ben benieuwd of dit nu de laatste foto is van een nog levende Samojeed. :(
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Corin@
Berichten: 658
Lid geworden op: di mei 02, 2006 11:03 am

Bericht door Corin@ » wo mei 10, 2006 11:23 am

Aslan schreef:
corakoops schreef:ik had denk ik de politie gebeld en niet lang gewacht om een ruitje in te tikken..


Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen in zo'n geval.
Ben benieuwd of dit nu de laatste foto is van een nog levende Samojeed. :(


Dat zal toch niet :cry: :cry: :cry: :cry:
En ja.... misschien had ik toch wat aktiever moeten zijn, maar de politie bellen in het Zweeds :? :? :? Ik zal het een volgende keer toch gewoon proberen.
Groetjes van Corin@
Afbeelding

Plaats reactie