Gechipte dieren vaak niet geregistreerd

Plaats hier wetenswaardig heden met bron vermelding, over vergiftigingen etc.

Moderators: Aslan, Cora

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Gechipte dieren vaak niet geregistreerd

Bericht door Aslan » za nov 19, 2005 1:04 pm

Veel gechipte huisdieren niet geregistreerd



Veel honden en katten lopen rond met een chip, zonder dat hun chipnummer geregistreerd is. De Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren schat dat van zeker 200.000 gechipte dieren geen gegevens voorhanden zijn.

Het gebeurt regelmatig dat er een hond of kat in het asiel terecht komt die keurig gechipt is. Maar zodra Brigit Voshaar, dierenarts in Oldenzaal, de code van de chip invoert in de landelijke of Europese databank krijgt ze de melding dat het huisdier niet geregistreerd is.

Voshaar hield een steekproef in haar eigen dierenkliniek, waarbij ze de nummers van verzekerde huisdieren invoerde. In veel van de gevallen was er niks terug te vinden in de database. 'Als mensen hun dier wel laten chippen, maar niet registreren, dan is de chip in feite waardeloos.'

Als een hond of kat vermist wordt of aangereden komt het gebrek pas aan het licht, met alle persoonlijke drama's van dien. Als een gechipt dier terecht komt bij de dierenambulance, in het asiel of bij de dierenarts is de eigenaar onvindbaar zonder registratie.

Volgens de Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (NDG) is het een groot probleem, veroorzaakt door onwetendheid onder dierenbezitters, die zelf verantwoordelijk zijn voor de registratie.

In Nederland zijn zo'n 775.000 dieren gechipt. 'Als ik een voorzichtige schatting zou moeten maken, denk ik dat een kwart van de dieren niet geregistreerd is. Dat betekent dat de aangebrachte chip niet meer dan een loos nummer is in een huisdier', zegt Diana van Houten, dierenarts en woordvoerster van de NDG.

Wie zijn huisdier laat chippen moet zelf het initiatief nemen om het nummer in te voeren in de database. Dat kan in de landelijke database van de NDG of op de Europet site. In de 'baasjesvinder' van de NDG kunnen eigenaren ook checken of hun hond of kat al dan niet geregistreerd staat. 'Mensen gaan er vanuit dat het asiel of de fokker dat regelt, maar ze moeten het zelf doen', zegt de Oldenzaalse dierenarts. 'Mensen moeten op z'n minst nagaan in hun herinnering of ze dat ooit gedaan hebben.'

Bron: Tubantia


Hier een handige site waar je zelf kunt kijken of je dier geregistreerd staat en of de gegevens nog kloppen.

http://www.chipnummer.nl
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
remikiso
Berichten: 828
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 1:56 pm

Bericht door remikiso » zo nov 20, 2005 8:43 am

Ik heb onze Kiso laten chippen en ik krijg een groen pootje bij NDG.
De rest blijft rood. Dus ik mag nu wel aan nemen dat Kiso ergens geregistreerd staat toch?
Groetjes Sonja

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » zo nov 20, 2005 8:53 am

remikiso schreef:Ik heb onze Kiso laten chippen en ik krijg een groen pootje bij NDG.
De rest blijft rood. Dus ik mag nu wel aan nemen dat Kiso ergens geregistreerd staat toch?


Klopt Sonja.Als je op NDG drukt dan krijg je de gegevens te zien waaronder Kiso daar bekend is.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
remikiso
Berichten: 828
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 1:56 pm

Bericht door remikiso » zo nov 20, 2005 9:00 am

Heb het na gekeken en inderdaad de juiste gegevens komen naar voren als ik op NDG klik.
Onze Kiso is gechipt en ook geregistreerd. Altijd goed om te weten!
Groetjes Sonja

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » ma nov 21, 2005 5:53 am

Wat vreemd zeg!
Wordt die informatie dan niet gegeven bij het inbrengen van de chip door de dierenarts?
Of zijn mensen zo zenuwachtig dat ze er niet meer aan denken of helemaal niet horen wat een DA verteld?

Wat goed Sonja dat je het van Kiso hebt nagekeken en dat ie geregistreerd is......
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » ma nov 21, 2005 6:01 am

corakoops schreef:Wat vreemd zeg!
Wordt die informatie dan niet gegeven bij het inbrengen van de chip door de dierenarts?
Of zijn mensen zo zenuwachtig dat ze er niet meer aan denken of helemaal niet horen wat een DA verteld?


Het zou allebei heel goed kunnen Cora maar hier in Zaandam wordt het formulier door de dierenarts ingevuld en opgestuurt.
Ik het geval van Aslan is het misgegaan bij de NDG.Ik stond erbij dat de assistente de NDG belde om de veranderingen door te geven maar toch is de registratie nooit echt doorgevoerd. :?
Aslan staat nu geregistreerd bij Daisyweb (ook door de dierenarts geregeld)
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » ma nov 21, 2005 6:05 am

Er kan dus, ondanks het goed handelen van een dierenarts of baasje nog veel verkeerd gaan in de registratie.........waar mensen werken worden fouten gemaakt, dat blijkt maar weer.......... :? jammer dat het dan ten koste gaat van dieren die er niks aan kunnen doen en baasjes die onnodig ongerust zijn of in het onzekere blijven als er iets met hun huisdier gebeurd.

(het regent dat het giet hier en ik moet er zo doorheen :? )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » ma nov 21, 2005 6:20 am

Hier heb je een pluutje Cora. :wink:
Afbeelding

Ik kan alleen maar iedereen aanraden om te controleren of zijn dier echt geregistreerd staat.
Via de link is het nog geen minuut werk.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » ma nov 21, 2005 7:04 pm

bedankt voor het pluutje Marion, heb ik wel nodig gehad vandaag...... :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
whitesilverdoggy
Berichten: 2339
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:58 pm

Bericht door whitesilverdoggy » ma nov 21, 2005 7:41 pm

Ik heb er hier nog 2 met een tatoo nummer.
Die kun je dus niet registreren.
Ik heb gister de zaak gecontroleerd en van de meiden krijg ik dus te zien waar ze geregistreerd zijn maar de heren dat lukt me niet.
Maar om er even verder over door te zeuren.
Mijn dierenarts heeft nog nooit de chips gecontroleerd.
De papieren van de chip heb ik bij het entboekje opgeborgen dus hij kan zo kijken, maar ik denk dat hij mij zo wel geloofd.
Hebben jullie nog een idee hoe je dus tatoo nummers kunt registreren in een databank???
Jeanet
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » ma nov 21, 2005 9:02 pm

Heb geen idee hoe je de tatoo's kunt kontroleren Jeanet maar die chip moet je dierenarts gewoon iedere keer bij de jaarlijkse entingen kontroleren of ze nog op hun plaats zitten. (bij Aslan was er een chip verdwenen en als hij zoek geraakt was had ik hem waarschijnlijk nooit teruggevonden).
Ik zou die zaak van je heren toch zeker even verder uitpluizen als ik jou was.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
whitesilverdoggy
Berichten: 2339
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:58 pm

Bericht door whitesilverdoggy » di nov 22, 2005 9:46 am

bedankt Marion
Jeanet
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie