angst voor vuurwerk !

Plaats hier wetenswaardig heden met bron vermelding, over vergiftigingen etc.

Moderators: Aslan, Cora

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marleen
Berichten: 998
Lid geworden op: do okt 27, 2005 9:44 am

angst voor vuurwerk !

Bericht door marleen » di nov 08, 2005 6:55 am

Lica gaat dit jaar haar eerste oud en nieuw meemaken , hebben jullie nog tips om haar geen vuurwerk stress te laten krijgen !! :?: :roll:
Groetjes Marleen & Lica
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di nov 08, 2005 9:20 am

Kaska gaat het voor de tweede keer mee maken en die heeft geen stress gehad de eerste keer, ze stond voor het raam mee te kijken........ik heb zo geen tips eigenlijk dan, laat je meisje niet alleen!

Ik geloof dat bij de eerste knallen dat ze verschrikt op keek, wij deden als was het heel interresant zo van...heeee wat is dat nou ?? en dan naar buiten kijken en dan heel enthousiast doen..ik weet het eigenlijk niet, maar ik laat mijn meiden nooit alleen thuis met oud en nieuw.
Laatst gewijzigd door Cora op di nov 08, 2005 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » di nov 08, 2005 11:15 am

Het is zo dat honden onze emoties oppikken en als wij de hele dag heel gespannen op iedere reactie van de hond gaan wachten hij voelt dat er iets heel 'engs' gaat gebeuren en hij dus waarschijnlijk angstig zou worden door ons gedrag.
Wat Cora gedaan heeft is een hele goede oplossing.Als de baas laaiend enthousiast is dan moet er wel iets leuks gaan gebeuren toch? :wink:
Natuurlijk kan het ook zijn dat je hond zich door een verdwaalde vuurpijl of gillende keukenmeid te pletter schrikt (Aslan was nooit bang maar toen een kind een vuurpijl afstak die rakelings over zijn kop ging is hij extreem bang geworden) en zijn verdere leven angstig zal blijven.In dat geval wil Bach Rescue Remedie wel eens helpen.Ook zijn er kalmerende tabletten via de dierenarts te verkrijgen maar de meeste honden worden hier heel suf van en kunnen niet meer op hun poten staan.
Ik heb hele goede resultaten gehoord over de D.A.P. verdamper (Dog Appeasing Pheromone) Deze verdamper bevat een synthetische vorm van het natuurlijke hondenferomoon. Een feromoon is een natuurlijke stof welke door de hond wordt uitgescheiden om andere honden gerust te stellen, waardoor stress en angst verdwijnen. Deze feromonen kunnen alleen door soortgenoten worden waargenomen en hebben dus geen invloed op andere dieren of op de mens.



Hier volgen enige adviezen.
Beloon het angstgedrag van uw huisdier niet.
Wanneer een dier schrikt, trilt of vlucht bij het horen van vuurwerk, zult u waarschijnlijk het liefst uw huisdier troosten. Dit is echter niet verstandig, omdat het angstgedrag hierdoor kan toenemen. Neem het dier dus niet op schoot. Spreek het ook niet bemoedigend toe, maar probeer het gedrag juist te negeren. Behalve dat het akelig is om bang te zijn, bestaat ook het gevaar van generalisatie. Dit betekent dat de angst voor vuurwerkgeluiden zich kan uitbreiden naar angst voor andere plotselinge harde geluiden, zoals onweer. Het is belangrijk dat u zelf het vuurwerk negeert. Ook in de dagen voorafgaand aan Oud en Nieuw, wanneer het eerste geknal begint.
Zorg dat uw hond niet kan ontsnappen. Neem uw hond mee in de (woon)kamer, waarin u zich zelf bevindt, doe de gordijnen dicht en zet een muziekje op. Laat uw hond tijdig uit en houd hem aangelijnd.
Houd uw kat binnen, het liefst de hele dag. Geef uw kat de gelegenheid om weg te kruipen, bijvoorbeeld op de slaapkamer, onder het bed. Ook de kelder kan een goede plaats zijn.
Vogels in een kooi kunnen paniekerig reageren op vuurwerkgeknal. Een dikke deken over de kooi helpt soms, maar een rustig plekje (bijvoorbeeld in de kelderkast) is vaak nog beter. Zorg natuurlijk wel voor voldoende zuurstof.
Zorg ervoor dat uw huisdier een kokertje om zijn nek heeft met uw naam en telefoonnummer, maar nog beter is het dier te laten chippen.
Oudejaarsavond is geen avond waarop u uw huisdier alleen kunt thuislaten. Bent u van plan bij anderen feest te vieren, neem dan uw dier mee. Is dat niet mogelijk, verplaats de festiviteiten dan naar uw eigen huis of regel tijdig goede opvang voor uw huisdier. Mocht u kalmerende medicijnen gaan geven, begin hier dan mee voordat het dier angst vertoont.


Welke producten en medicijnen zijn verkrijgbaar?
D.A.P. Verdamper:
Sinds enige jaren is de Dog Appeasing Pheromone (D.A.P.) Verdamper op de markt. Deze revolutionaire verdamper bevat een synthetische vorm van het natuurlijke hondenferomoon. Een feromoon is een natuurlijke stof welke door de hond wordt uitgescheiden om andere honden gerust te stellen, waardoor stress en angst als sneeuw voor de zon verdwijnen. Deze feromonen kunnen alleen door soortgenoten worden waargenomen en hebben dus geen invloed op andere dieren of op de mens. In de ruimte waar de hond het meest verblijft wordt een verdamper in het stopcontact aangebracht. Vrij snel daarna gaat het dier zich beschermd en rustig voelen.
Vanaf 2 tot 3 weken voor Oud en Nieuw wordt de D.A.P. Verdamper in een stopcontact geplaatst, in de ruimte waar de hond het meest verblijft of slaapt. De verdamper blijft gedurende die gehele periode dag en nacht in het stopcontact, tot ongeveer 1 week na Oud en Nieuw of tot deze leeg is.
De D.A.P. Verdamper is absoluut veilig. Het stroomverbruik is nagenoeg nihil. Veiligheidshalve wordt gebruik afgeraden in ruimten waar CARA-patiënten veel verblijven of slapen.

Cd met vuurwerkgeluiden:
Honden en katten die nog niet eerder een jaarwisseling hebben meegemaakt, kunt u aan vuurwerkgeluiden laten wennen door het afspelen van een cd met vuurwerkgeluiden. Door een leuk moment met een hond of kat te laten samengaan met het zeer zacht afspelen van de cd, kan het dier het geluid gaan associëren met iets aangenaams. Denk hierbij aan het samen spelen met een favoriet speeltje of het voeren van iets lekkers. Wanneer het dier geen angst vertoont, kan het volume in enkele weken, heel geleidelijk steeds wat hoger gezet worden. U zult begrijpen dat u hier ruim voor Oud en Nieuw mee moet gaan trainen.
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
whitesilverdoggy
Berichten: 2339
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:58 pm

Bericht door whitesilverdoggy » di nov 08, 2005 12:03 pm

Hoi

Ik heb er 2 die als gekken door 't huis heen beginnen te rennen.
Dan nog 2 die gaan blaffen.
Het wordt dan moeilijk om door de deuren te komen.
Maar iedereen weet het dat ze er dan niet uit mogen wat er ook gebeurd en anders aan de lijn, en die leg ik dan in de kamer neer, dat ik em zo kan pakken.
Ik hoop dat er niet veel te doen is bij ons dan, het was vorig jaar ook mar een klein beetje, gelukkig.
Jeanet
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Anita
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 8:15 am

Bericht door Anita » ma mei 08, 2006 9:09 am

Bach Bloesem Remedie helpt ook goed tegen angst voor vuurwerk.
"You can never waist time sitting still and cuddling a puppy. That time comes back to you later in affection from the dog and its willingness to run for you". DeeDee Jonrowe, Willow, fastest woman in the Iditarod history

Gebruikersavatar
yvonne waltman
Berichten: 1098
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:20 am

Bericht door yvonne waltman » ma mei 08, 2006 9:47 am

Het is precies wat Marion zegt ......geen oren dichthouden van de
hond of in de badkamer gaan zitten.
Gewoon negeren alsof er niets aan de hand is....

Lex heeft totaal geen last van het vuurwerk , daarentegen Moos wel.
Ik geef hem medicatie om wat rustiger te worden maar in die vorm
dat hij wel op zijn poten blijft staan.

Wolf heeft altijd het hele huis ondersteboven gehaald , vloog van de
ene naar de andere kant van de kamer. De eethoek , alles ging
van zijn plaats en zelfs met de salontafel op zijn rug liep hij rond.
Wolf werd altijd ontzettend boos op het vuurwerk of onweer en ging
daar tegenin door te blaffen tegen de lucht.
We hebben het van pup af aan genegeerd , net doen of er niets is.
Bij Wolf werkte dat duidelijk niet....... :?

Yvonne
BAREK OF THE WHITE SWALLOW DOG 'WOLF'
(WHITE PEARL FOREVER ON MY MIND)

Afbeelding

Gebruikersavatar
marleen
Berichten: 998
Lid geworden op: do okt 27, 2005 9:44 am

Bericht door marleen » di mei 09, 2006 5:58 am

hihi het is al mei !!
Lica heeft het vuurwerk prima doorstaan !!
Iets schrikachtig maar is gewoon nog uit geweest en heeft d'r behoeftes gewoon gedaan !! Goed hè !? :wink:
Groetjes Marleen & Lica
Afbeelding

Anita
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 8:15 am

Bericht door Anita » di mei 09, 2006 6:15 am

Ik was kompleet het bevrijdingsfestival vergeten. Zes honden over de zeik vrijdagavond .... :?
"You can never waist time sitting still and cuddling a puppy. That time comes back to you later in affection from the dog and its willingness to run for you". DeeDee Jonrowe, Willow, fastest woman in the Iditarod history

Gebruikersavatar
Aslan
Site Admin
Berichten: 6391
Lid geworden op: di jun 21, 2005 6:35 pm

Bericht door Aslan » di mei 09, 2006 6:33 am

Anita schreef:Ik was kompleet het bevrijdingsfestival vergeten. Zes honden over de zeik vrijdagavond .... :?


Yep,dat zijn ook van die dagen ................ :roll:
Zo ook de laatste vrijdag van de kermis en dan nog alle keren dat er vuurwerk afgestoken wordt bij het slagen van een schooldiploma of het vieren van een verjaardag. :evil:
Ik kan me die bijdschap goed voorstellen hoor maar als mijn honden toevallig loslopen zijn ze wel pleite. :(
Vier zulke dagen in stilte en geniet ervan. :wink:
Afbeelding


Hoeveel dieren je ook in huis haalt,diegene die je achter liet vergeet je nooit

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di mei 09, 2006 7:31 am

Anita schreef:Ik was kompleet het bevrijdingsfestival vergeten. Zes honden over de zeik vrijdagavond .... :?


ben blij dat ze in Enschede geen vuurwrek meer afsteken bij dat soort festijnen.......ik had er ook niet meer aan gedacht hoor!

Zijn ze van jou echt zo bang?
Afbeelding

Anita
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 8:15 am

Bericht door Anita » di mei 09, 2006 7:44 am

Baruff en Aspen zijn echt bang. Aspen wil op Oudejaarsnacht ook echt niet in haar kennel. Chanouka en Sterre zijn onrustig. Robber is doof, dus heeft nergens last van.
Berber was de enige die absoluut niet bang was voor vuurwerk, maar nadat de buurkinderen van mijn ouders klappistooltjes in zijn bek hebben afgevuurd, is ie echt heel erg bang. Hij laat gewoon zijn plas lopen van angst.
"You can never waist time sitting still and cuddling a puppy. That time comes back to you later in affection from the dog and its willingness to run for you". DeeDee Jonrowe, Willow, fastest woman in the Iditarod history

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di mei 09, 2006 7:47 am

naja weet niet wat ik lees........klapperpistooltjes in de bek van Berber?

Wat banaal!!! :evil:

Die buurtkinderen zijn toch wel ff goed aangepakt hoop ik??

Mijn God, die hadden bij mij een paar weken niet kunnen zitten..... :twisted:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carootje
schrijfster van het 10000e berichtje
Berichten: 984
Lid geworden op: za mei 06, 2006 9:34 am

Bericht door Carootje » di mei 09, 2006 7:51 am

De witte herders van ons willen het liefst buiten om er mee te spelen,die zijn er niet bang voor.Lola daar integen werd heel onrustig en wist nooit waar ze het zoeken moest.Niet dat ze in een hoekje kroop of trilde van angst maar meer het zoeken waar ze rustig kon liggen.Tabletjes opgehaald en een paar dagen voor oudjaarsavond gegeven,het hielp wel maar ze mocht geen "zware"dosis hebben omdat het een engelse bulldog is, dus was niet in "coma"gelukkig.Ze was de helft rustiger geworden.

Caro

Anita
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 07, 2006 8:15 am

Bericht door Anita » di mei 09, 2006 8:12 am

corakoops schreef:naja weet niet wat ik lees........klapperpistooltjes in de bek van Berber?

Wat banaal!!! :evil:

Die buurtkinderen zijn toch wel ff goed aangepakt hoop ik??

Mijn God, die hadden bij mij een paar weken niet kunnen zitten..... :twisted:


Het probleem was dat we het pas na een tijdje doorhadden. Hij logeerde bij mijn ouders omdat ik loopse dames had. Toen ie terugkwam schoot ie steeds ergens van in de stress. Het werd mij duidelijk toen mijn eigen buurkinderen met klapperpistooltjes door de brandgang renden.
Mijn ouders begrepen toen direkt wat er was gebeurd. Hun buurkinderen riepen altijd naar Berber door de openingen in de schuttingen en bij navraag bleek inderdaad was ze hadden gedaan. Natuurlijk hebben ze op hun donder gehad. Maar ik zat wel mooi met het probleem natuurlijk. In het begin sprong ie op de bank en liet zijn plas lopen .... :roll:
"You can never waist time sitting still and cuddling a puppy. That time comes back to you later in affection from the dog and its willingness to run for you". DeeDee Jonrowe, Willow, fastest woman in the Iditarod history

Gebruikersavatar
Cora
Site Admin
Berichten: 5761
Lid geworden op: di mei 31, 2005 11:34 pm

Bericht door Cora » di mei 09, 2006 8:19 am

Wat triest zeg...arme Berber.....vol vertrouwen op stemmetjes afkomen achter de schutting misschien wel in de hoop op wat lekkers en wat krijg je dan?? en mega knal.......ik zou mijn plas er ook van laten lopen denk ik.....niet te geloven wat kinderen al niet kunnen bedenken en verpesten...... :evil:
Afbeelding

Plaats reactie